Projekt “ROZWIŃ SKRZYDŁA” – NAUCZANIE PRZEZ DOŚWIADCZENIE
Projekt „ROZWIŃ SKRZYDŁA” – NAUCZANIE PRZEZ DOŚWIADCZANIE, którego projektodawcą jest POWIAT OLESKI, realizowany jest od maja 2012r. do grudnia 2012r. w ZESPOLE PLACÓWEK EDUKACYJNYCH W DOBRODZIENIU.
Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych oraz zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych uczniów ZPE w Dobrodzieniu.
Cele szczegółowe:
-
poprawa funkcji psychomotorycznych i intelektualnych,
-
wzrost poziomu rozwoju kompetencji kluczowych,
-
poprawa systemu poradnictwa i doradztwa edukacyjno – zawodowego,
-
zwiększenie poziomu równowagi emocjonalnej, poczucia własnej wartości, samoakceptacji,
-
zwiększenie poziomu dostosowania społecznego i świadomości zagrożeń związanych z uzależnieniami.
Wszelkie zajęcia terapeutyczne i edukacyjne realizowane są w ramach projektu pn.: ROZWIŃ SKRZYDŁA – NAUCZANIE PRZEZ DOŚWIADCZANIE. Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach” Działanie: 9.1 „Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”. Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”.
ZAJĘCIA REHABILITACYJNE – dla uczniów/uczennic z upośledzeniem funkcji psychomotorycznych zwiększające sprawność fizyczną, koordynację, precyzją ruchów w zakresie motoryki małej i dużej.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE – metoda wykorzystywana jako część programu terapii dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu, dzieci upośledzonych umysłowo, autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, jąkających się lub nerwicowych.
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE – METODA DOBREGO STARTU – rozwijanie funkcji językowych, funkcji wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych – integracji percepcjo – motorycznej (podstawa złożonych czynności czytania, pisania i liczenia).
DOGOTERAPIA – metoda rehabilitacji w której odpowiednio przeszkolony PIES wspomaga terapeutę w wieloprofilowym usprawnieniu dzieci i nawiązaniu kontaktu ze światem zewnętrznym.
DORADZTWO EDUKACYJNO – ZAWODOWE DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM – przygotowanie do trafnego wyboru zawodu i dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjno – zawodowej – spotkania obejmujące wykorzystanie posiadanych predyspozycji, uzdolnień i talentów, alternatywnych możliwości kształcenia.
DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE I POZASZKOLNE – PROGRAM WYJAZDÓW EDUKACYJNYCH – 4 wyjazdy (JURAPARK W KRASIEJOWIE, DOM CHLEBA W RADZIONKOWIE + SZTOLNIA TARNOWSKIE GÓRY, MUZEUM WSI OPOLSKIEJ, OLESNO – MUZEUM + AQUAPARK). Po każdym wyjeździe będż prowadzone zajęcia w formie prezentacji multimedialnej.
DODATKOWE ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZE – z matematyki i języka polskiego niwelujące braki edukacyjne.
PROGRAM PREWENCYJNY – PRZECIWDZIAŁANIE ZACHOWANIOM AGRESYWNYM – cykl cotygodniowych spotkań grupowych z wykwalifikowanym trenerem mający na celu przezwyciężenie zachowań agresywnych i naukę prawidłowych relacji z otoczeniem.
DODATKOWE ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE – METODA LEONARDA ORR’A – metoda oddechowa wykorzystywana w procesie psychoterapii – leczenie uzależnień, chorób psychosomatycznych, uwalnianie od traum przeszłości. Cykl comiesięcznych spotkań grupowych.
DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE – ERGOTERAPIA – terapia zajęciowa, 2 rodzaje zajęć dodatkowych: 1. KÓŁKO KROJU I SZYCIA, 2. RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE (nabycie nowych umiejętności, nauka pracy samodzielnej i w grupie).