BEZPIECZNA SZKOŁA
UDAŁO SIĘ !!!!!
OTRZYMALIŚMY CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ SZKOŁY !!!!
w ramach Ogólnopolskiego Konkursu
Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń
Praca była żmudna i trudna dla naszych podopiecznych jak i kadry pedagogicznej
przy ogromnej współpracy szkoły z internatem.
Było wiele zadań, które realizowaliśmy od 29.09.2012 do 23.01.2013
1. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. Podstawowym celem zajęć i debaty było definiowanie i rozumienie pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel oraz kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych. W debacie rozwinął się temat czy jesteśmy narodem tolerancyjnym?, czym dla każdego z nas jest ojczyzna i patriotyzm? Do debaty dzieci były przygotowane poprzez pracę w klasach nad pojęciami dotyczącymi naszego państwa przez nauczycieli historii. Uczniowie korzystali ze słowników języka polskiego, konstytucji RP, map, zdjęć, gier edukacyjnych. Zajęcia na godzinach historii miały na celu przybliżenie dzieciom rozumienia pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej. Dzieci zgodnie doszły do wniosku iż przestrzeganie prawa i uczciwe wypełnianie obowiązków każdego obywatela leży we wspólnym interesie całego społeczeństwa. Dzięki tym zajęciom uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat państwa, prawa, narodu, społeczeństwa, obywatela. Realizatorami zadania byli: mgr Krystyna Kazimierowicz, mgr Bogdan Chyra.
2. „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości)”. Aby uczniowie mogli dogłębniej zrozumieć temat zadania drugiego przeprowadzono spotkania z psychologiem w formie warsztatowej w poszczególnych klasach na powyższy temat, dzieląc je na poszczególne bloki tematyczne: rodzina, szkoła oraz kształtowanie umiejętności interpersonalnych w relacjach międzyludzkich. Zajęcia miały na celu rozwijanie kompetencji społecznych naszych wychowanków. Podczas spotkania uczestnicy poznali zasady dobrej komunikacji, w zajęciach praktycznych wypracowali cechy relacji opartych na wzajemnym szacunku, wskazali zachowania utrudniające prawidłowy kontakt z innymi ludźmi. Podczas ćwiczeń interakcyjnych mieli okazję wzbogacić repertuar zachowań sprzyjających dobrym relacjom społecznym. Wykonanie prac plastycznych było okazją do własnej refleksji nad tematem, oraz było podsumowaniem tychże zajęć. Realizacja psycholog mgr Żaklina Popiel.
3. „Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy”. Zajęcia były prowadzone przy współudziale Policji i Straży Pożarnej. Celem zajęć było poznanie i uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z niebezpiecznych zachowań w szkole, w domu i na ulicy, zrozumienie potrzeby zachowywania się zgodnie z regulaminem szkoły, z zasadami bezpieczeństwa ruchu na drodze ,umiejętność bezpiecznej zabawy i przewidywania skutków swoich działań, utrwalenie podstawowych zasad korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz policji, umiejętność udzielania pomocy przedmedycznej, umiejętność zajmowania stanowiska w dyskusji, stawiania odpowiednich argumentów, głównie „przeciw niebezpiecznym zachowaniom”. Realizacja powyższego zadania obejmowała następujące działania: alarmy przeciwpożarowe szkoła, internat – mgr Jolanta Cecota , zajęcia z udzielania pierwszej pomocy – mgr Izabela Wojsa , organizacja wyjazdu do jednostki wojskowej w Lublińcu -udział w pikniku żołnierskim – mgr Wioletta Kloc, zajęcia „bezpieczeństwo w szkole, w domu, na ulicy” – mgr Krzysztof Opiela, spotkanie z policjantem Komendy Policji w Dobrodzieniu – mgr Jolanta Cecota, mgr Izabela Wojsa, konkurs plastyczny pod hasłem „Zawsze i wszędzie straż do Ciebie przybędzie” – mgr Jolanta Cecota, mgr Izabela Wojsa, zajęcia o tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego – mgr Izabela Wojsa, wycieczkę do Straży Pożarnej w Oleśnie – mgr Jolanta Cecota, zajęcia informacyjne pod nazwą „Bezpieczna droga do szkoły” – mgr Wioletta Kloc,
4. „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego…” realizacja zajęć o powyższej tematyce miała na celu uświadomienie uczniom, czym jest dobro osobiste człowieka, pogłębienie wiedzy na temat nietykalności cielesnej i naruszania godności osobistej, umiejętność zajmowania stanowiska w dyskusji, stawiania odpowiednich argumentów, głównie „przeciw”. Realizatorzy: mgr Aneta Majewska – Bednarek, mgr Katarzyna Broniarek
5. „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić”. Dzięki tym zajęciom nasi podopieczni poznali i uświadomili sobie zagrożenia płynące z używania tytoniu, narkotyków, dopalaczy, alkoholu. Zrozumieli potrzebę walki z używaniem i dostępem do środków psychoaktywnych. Realizacja obejmowała: prezentacja multimedialna DOPALACZE mgr Katarzyna Broniarek, „Światowy Dzień Rzucania Palenia” mgr Joanna Kaczorowska, „Kodeks zdrowego życia- Europejski Kodeks Walki z Rakiem mgr Joanna Kaczorowska, konkursu plastyczny pt „STOP UŻYWKOM – wybieram zdrowe życie, jestem odpowiedzialny” mgr Joanna Kaczorowska, mgr Katarzyna Broniarek, przeprowadzenie zajęć oraz wykonanie gazetki szkolnej nt. „Tytoń, narkotyki, dopalacze, alkohol – jak się przed tym bronić mgr Katarzyna Broniarek, mgr Joanna Kaczorowska, mgr Monika Babij, zajęcia socjoterapeutyczne pod hasłem Asertywność – sztuka mówienia „nie” mgr Aneta Majewska – Bednarek, zajęcia w klasie I – III GIM z okazji – „Światowego Dnia Solidarności z Chorymi na AIDS”- mgr Joanna Kaczorowska, prezentacja krótkich filmów o szkodliwości palenia papierosów i picia alkoholu mgr Katarzyna Broniarek, Parafia Rzymskokatolicka Świętej Trójcy w Ciasnej była miejscem spotkania z zespołem Full Power Spirit mgr Rafał Balcerzak
6. „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”. Przygotowana prezentacja multimedialna na temat subkultur, skupiała się na takich grupach jak: dresiarze, blokersi, hip – hop’owcy, kibole, skinheadzi. Zanim zaprezentowano daną subkulturę, poprzedzano ją krótką rozmową na jej temat: dlaczego dajemy wciągnąć się do „paczki”, omówiono charakterystykę jej członków, ideologię i symbolikę oraz skutki płynące z uczestnictwa (co nam daje i co odbiera). Uczniowie chętnie się wypowiadali i podawali przykłady. Celem spotkania było zrozumienie przez uczniów potrzeby walki z niewłaściwym zachowaniem młodych ludzi i umiejętne zajmowanie stanowiska w dyskusji, stawiania odpowiednich argumentów, głównie „przeciw”.
Realizacja mgr Katarzyna Broniarek
7. „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność”. Zadanie to miało na celu kształtowanie właściwej postawy wobec osób niepełnosprawnych, bogacenie słownictwa uczniów wokół tematu inwalidztwa, poznanie praw inwalidów, zaznajomienie z rodzajami inwalidztwa. Dzięki zajęciom uczniowie zrozumieli, że osoby niepełnosprawne mają takie same prawa, jak ludzie sprawni, potrzebują, tak jak my wszyscy, przyjaźni i miłości, wymagają z naszej strony zrozumienia i tolerancji. Realizacja obejmowała: przeprowadzenie zajęć o powyżej tematyce wraz z wykonaniem gazetek klasowych o tematyce savoir vivre mgr Aneta Majewska – Bednarek , mgr Katarzyna Broniarek, organizacja spotkania integrującego z klasą VI MOS i klasą I – II ZET mgr Żaklina Popiel, akcja Pola Nadziei wyjście do ZOL w Dobrodzieniu, przygotowanie występu jasełkowego mgr Izabela Wojsa, mgr Wioletta Kloc, wizyty w ZOL wolontariat mgr Anna Gryga, wyjazd do Środowiskowego Domu Samopomocy w Sowczycach mgr Rafał Balcerzak.
8. „Nie jesteś sam”. Celem zajęć było dostrzeżenie problemu samotności wśród ludzi, zdefiniowanie tego pojęcia, podanie przyczyn, a także skutków tego stanu. Podczas zajęć próbowaliśmy wspólnie znaleźć przyczyny samotności i odrzucenia. Uczniowie rozpatrywali różnego rodzaju sytuacje prowadzące do tego stanu, następnie podawali własne przykłady, często dotyczące ich samych. W trosce o dobro uczniów dyrekcja i nauczyciele, rozumiejąc rangę tego problemu w dzisiejszym świecie, potrafią dostrzec i zdiagnozować indywidualny przypadek oraz zastosować odpowiednią do sytuacji pomoc. Takie działania są priorytetem wychowawczym w naszej placówce i wpisują się w jej wychowawcze oddziaływania. Umieszczono również na korytarzu szkolnym informację dla uczniów do jakich instytucji mogą się zwrócić o pomoc m.in. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, Infolinię Rzecznika Praw Dziecka, telefon Niebieska Linia oraz Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Realizatorami powyższego zadania były: mgr Żaklina Popiel, mgr Aneta Majewska – Bednarek.
9. „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia” przygotowanie prezentacji multimedialnej – Życie jest tylko jedno – odpowiedzialność prawna. Z dużym zainteresowaniem przyjęli informacje dotyczące reguł prawa cywilnego i karnego odnoszące się do nieletnich. Bardzo chętnie zabierali głos w dyskusji na temat faktycznego stanu przestrzegania przez uczniów praw i obowiązków oraz sposobów poprawienia tego stanu. Spotkanie poprowadziła mgr Katarzyna Broniarek.
10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę. Nasi podopieczni uczestniczą w cyklicznych comiesięcznych spotkaniach świetlicowych poświęconych budowaniu hierarchii wartości moralnych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat wartości i zasad moralnych oraz ich znaczeniu dla rozwoju osobistego człowieka. Prowadzono je w oparciu o książki: Z dzieckiem w świat wartości” I. Koźmińska, E. Olszewska oraz „Wychowanie w duchu wartości” D. Tillman, D. Hsu.
Przedstawiamy podjęte działania w ramach programu Z dzieckiem w świat wartości, realizacja poprzez apele pod hasłem: „Z dzieckiem w świat wartości”
SZACUNEK mgr Katarzyna Broniarek
UCZCIWOŚĆ mgr Katarzyna Broniarek
ODPOWIEDZIALNOŚĆ mgr Joanna Kaczorowska, mgr Katarzyna Broniarek
SAMODYSCYPLINA mgr Monika Babij
SPRAWIEDLIWOŚĆ mgr Danuta Szafarczyk