WYCIECZKA- Sztolnia Czarnego Pstrąga, Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach oraz Muzeum Chleba w Radzionkowie.

Kolejnymi ciekawymi miejscami, które mieliśmy okazję zwiedzić w ramach projektu „ROZWIŃ SKRZYDŁA – nauczanie przez doświadczanie” były: Sztolnia Czarnego Pstrąga, Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach oraz Muzeum Chleba w Radzionkowie.

Sztolnia Czarnego Pstrąga znajduje się pośrodku Parku Repeckiego w Tarnowskich Górach. Zwiedzanie polega na podziemnym przepłynięciu łodziami 600 metrowego odcinka sztolni. Najpierw w szybie SYLWESTER zeszliśmy krętymi schodami, wszyscy zajęli miejsca w łodziach, a przewodnik przeprawiał nas do kolejnego szybu EWA, snując ciekawe i zabawne opowieści.

Przejażdżka w mroku, pod ziemią, kołyszącymi łodziami dostarczyła mnóstwa wrażeń i emocji. Dawniej w migotliwym świetle można było dostrzec pstrąga. Wydawał się być czarny, stąd też przyjęła się nazwa chodnika sztolniowego jako „Czarnego Pstrąga”, która funkcjonuje po dzień dzisiejszy. W ostatnim czasie również nietoperze urządziły sobie w sztolni swoją sypialnię, niejednokrotnie latając nad głowami turystów, jednym dostarczając radości, innym strachu – my ich niestety nie spotkaliśmy, gdyż przylatują tam jedynie przezimować.

Kolejnym etapem naszej wycieczki była Zabytkowa Kopalnia Srebra, której zrekonstruowane wyrobiska pochodzą z XVII i XIXw. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Multimedialnym Muzeum Górnictwa, a następnie w kaskach ochronnych na głowach zjechaliśmy z szybu ANIOŁ 40 m. w dół i rozpoczęliśmy zwiedzanie labiryntu wąskich i niskich chodników kopalni. Tu także wysłuchaliśmy niezwykle interesujących opowieści przewodnika oraz kolejny raz płynęliśmy łodziami.

Obie te podziemne wizyty ukazały nam i pozwoliły docenić trud i niebezpieczeństwo pracy górników.

Ostatnim, ale niezwykle cennym punktem wycieczki, była wizyta w Muzeum Chleba w Radzionkowie, które cytując słowa założyciela Piotra Mankiewicza: (…) powstało z szacunku dla historii i z potrzeby serca. Zgromadzone zostały w nim eksponaty, zbierane przez wiele lat, wszystko co służyło wykonaniu chleba i wszystkiego co o szacunku dla chleba zaświadcza.

Twórcę Muzeum Chleba Piotra Mankiewicza zaliczyć należy do pasjonatów kolekcjonerstwa najwyższego szczebla. Jak zawsze wszystko zaczęło się od niewinnego “zbieractwa” i kupowaniu eksponatów na targach starości, ale gdy zbiory zaczęły zajmować coraz większą przestrzeń przyszła myśl o stworzeniu muzeum, które ostatecznie otwarto w 2000r.

Dziś oprócz szeregu zabytkowych maszyn, sprzętów, przedmiotów wykorzystywanych w piekarnictwie, można tam zwiedzić m.in. klasę szkolną sprzed lat – mieliśmy nawet okazję przez chwilę uczestniczenia w lekcji w dawnym stylu- nie było lekko!

Braliśmy także udział w warsztatach piekarniczych, których efekty w postaci pysznych bułek po prostu zjedliśmy. Dużym przeżyciem było wysłuchanie prelekcji założyciela muzeum, który opowiadał dzieje własnego życia.

Na koniec zrelaksowaliśmy się na placu zabaw przy Muzeum.

Kolejną wycieczkę można zaliczyć do udanych!!!